Storytelling voor B2B
We weten dat LinkedIn een goed platform is voor B2B marketing. Maar storytelling hoort voornamelijk bij B2C, toch? Fout. Het wordt echter vaak “vergeten” in B2B marketing. Het is belangrijker dan ooit om op te vallen tussen de concurrentie. Door jouw verhaal te vertellen ga je een persoonlijke band aan wat leidt tot meer vertrouwen. Waarom zou dit voor B2B minder belangrijk zijn dan B2C?
Vertel jouw verhaal met de carrousel advertentie. Ook kun je gemakkelijk complexe concepten uitleggen door meerdere beelden te benutten. Prop het dus niet meer allemaal in één foto en een bijschrift van 160 tekens. Gebruik in plaats daarvan nu carrousel advertenties.
Wat is een carrousel advertentie?
Carrousel advertenties ken je misschien eerder van Facebook of Instagram, maar ook op LinkedIn zijn ze steeds populairder. Ze werken op dezelfde manier: meerdere foto’s vormen een verhaal waar de gebruiker doorheen swipet. Je kan tot wel tien beelden gebruiken! Gewoon in de LinkedIn feed. Ieder beeld heeft een eigen tekst en landingspagina.
Je krijgt daardoor veel meer mogelijkheden wat betreft content en het vertellen van jouw boodschap. Ook houdt je de aandacht van de LinkedIn gebruiker beter vast in de zee van beelden. Uit een test die LinkedIn deed met meer dan 300 adverteerders bleek dat carrousel advertenties leiden tot hogere engagement én click-through rates.
Hoe pak je dat het beste aan?
De carrousel advertentie werkt net wat anders dan de sponsored content van LinkedIn. De afmetingen van de beelden en het aantal tekens dat je mag gebruiken is afwijkend bijvoorbeeld. Daarnaast krijg je specifieke data over ieder beeld in de carrousel. Houd de data dus met meer detail in de gaten om het optimale uit de campagne te halen.
Vergroot de kans op succes met deze best practices:
- Meet aan de hand van jouw gekozen doel het succes van de campagne.
Ben je uit op naamsbekendheid? Kijk naar het aantal views en clicks. Wil jij meer verkeer op je website door de campagne? Kijk naar de click-though rate en haal Google Analytics erbij. Bekijk ieder beeld apart. Heeft een bepaald beeld een betere CTR? Begin met ongeveer 3 of 5 beelden. Test daarna met het toevoegen of verwijderen van beelden.
- Houd de tekst kort.
De intro kan vanaf 150 tekens worden afgekapt op mobiel gebruik. Houd daarom de intro zo kort mogelijk. Per beeld krijg je 45 tekens of zelfs maar 30 als je gebruikt maakt van lead gen forms. Dan komt er namelijk een call-to-action knop bij. Deze knop is alleen mogelijk bij gebruik van lead gen forms.
- Voeg een duidelijke call-to-action toe op ieder beeld.
Wacht niet tot de laatste foto. Sommige mensen zullen niet naar het einde van jouw reeks swipen. Optimaliseer daarom de kans dat iemand op jouw advertentie klikt door op ieder beeld een duidelijk call-to-action toe te voegen.
- Verwijs naar relevante formulieren of pagina’s.
Als je lead gen forms implementeert, verwijzen alle beelden in de advertentie naar één formulier. Als je geen gebruik maakt van lead gen forms, kan ieder beeld naar een andere landingspagina linken. Houd het beeld in hetzelfde thema als het formulier of de pagina om conversie te optimaliseren.
- Optimaliseer de beelden.
Let op de afmetingen! Carrousel advertenties hebben andere afmetingen dan de ‘standaard’ LinkedIn advertenties. De aanbevolen afmeting is 1080 x 1080 pixels per afbeelding. JPG, PNG en GIF (zonder animatie) worden ondersteund. Video nog niet.
Wil jij ondersteuning bij het implementeren van carrousel advertenties? Iemand die meedenkt bij jouw LinkedIn strategie?