Intershop

Een complete leadgeneratie machine voor een internationaal e-commerce platform.

Intershop is een internationale organisatie die een online e-commerce platform aanbiedt, waar onder andere de webshops van De Bijenkorf, BMW en Miele op draaien. Een succesvol platform, die ze graag nog meer bij hun doelgroep in beeld wilden brengen. Ons doel? De doelgroep bereiken via LinkedIn en nieuwe leads door middel van inbound marketing laten kennismaken met de diensten van Intershop.

  • Internationale LinkedIn advertising
  • Inbound marketing
  • HubSpot en Pipedrive integratie
  • Automatische leadgeneratie

Doelgroepbepaling, hoe werkt dat?

De zakelijke doelgroep die Intershop wil bereiken zit grotendeels op LinkedIn. Het was dan ook snel duidelijk dat dit kanaal gebruikt ging worden als advertentiekanaal. Maar met een internationale doelgroep en doelgroepen die verscheidene functies bekleden kun je niet zomaar een boodschap gaan overbrengen en hopen dat iedereen zich aangesproken voelt. 

Hoe je zoiets dan aanpakt? Door voor iedere doelgroep een buyer persona te ontwikkelen die super specifiek de doelgroep omschrijft. Na enkele workshops met verschillende mensen binnen Intershop waren er drie buyer persona’s geboren.

Aan de hand van deze buyer persona’s zijn de doelgroepen in LinkedIn gespecificeerd en is de content van de advertentie campagnes opgesteld. Doordat Intershop een internationale organisaties is er verder gekozen om de advertentie campagnes in 4 verschillende talen te implementeren. Voor Intershop maken en beheren we LinkedIn campagnes in Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Scandinavië, Verenigd Koninkrijk en Australië. 

Daarnaast hebben we gekozen om de campagnes te verdelen in twee verschillende fases. Niet alle potentiële klanten zitten immers meteen in de aankoopfase, dit vergt vaak tijd en meer informatie over het product. We hebben gekozen om de campagnes daarom op te delen in awareness en consideration campagnes. In de awareness fase maken we de doelgroep algemeen bekend met Intershop, door middel van het interesseren in blogs of dienstenpagina’s. In de consideration fase stimuleren we de doelgroep verder om wat meer de diepte in te gaan door het downloaden van een whitepaper of het bekijken van een seminar. Zo begeleiden we iedere doelgroep door de buyer journey. 

All abooaaaard; the marketing pipeline!

Net zoals dat één zwaluw nog geen zomer maakt, maakt een keer klikken op een advertentie nog geen goede prospect. De prospect moet eerst verder door de buyer journey worden begeleid voordat het salesteam de telefoon kan pakken en de potentiële klant kan overtuigen. 

Dit begeleiden doen hebben we voor Intershop aangepakt door een inbound marketing plan op te zetten. In de vorm van marketing automation via HubSpot (Leadbouwers is HubSpot partner) en Pipedrive. Dit houdt in dat we zodra een lead geïnteresseerd is in Intershop we een pad hebben uitgestippeld voor iedere doelgroep. We laten hen door middel van marketing berichten zien wat het platform van Intershop voor hun organisatie kan betekenen.  

Deze marketing automation is zo ingericht dat we iedere doelgroep als het ware bij de hand pakken en door de klantreis heen begeleiden. Tijdens deze klantreis krijgt elke potentiële klant punten om te kijken hoever hij al gevorderd is in het aankoopproces. Dit kan variëren tot het bekijken van verschillende pagina’s op de website tot het aanvragen van een demo van de software. 

Van lastige voorzetten, naar ballen voor open doel

Vanuit de stabiele basis van Intershop hebben we een gestroomlijnde en van begin tot eind werkende inbound marketing machine opgezet. De doelgroep wordt door de buyer persona’s benaderd met informatie die voor hen relevant is en door de marketing automation vastgehouden totdat ze genoeg informatie hebben om door het salesteam opgevolgd te kunnen worden. 

Waar het salesteam eerst moest werken met onmogelijke voorzetten, legt de marketingafdeling nu de ballen voor open doel. Ze hoeven alleen nog maar binnen getikt te worden!

De marketingstack van Intershop

Meer informatie over inbound marketing?

Ik vertel je graag meer

Rianne Durenkamp

Rianne Durenkamp

Online marketing specialist

t 0639876763
e rianne@leadbouwers.nl

Ma - vrij
09.00 - 18.00 uur