Wat is een UTM code?

Weet jij precies welke online marketing campagnes goed werken? Welke de meeste verkopen of leads opleveren? Krijg eenvoudig inzicht in het resultaat van campagnes door het toevoegen van UTM codes aan je advertentielinks. Link tagging werkt eenvoudig, snel en het geeft precies weer wélke e-mailcampagnes, Google Ads campagnes of social media berichten het beste rendement opleveren.

Om url’s te taggen gebruik je UTM (Urchin Tracking Module) codes, ook wel UTM parameters genoemd. Een utm code is niets meer dan een stukje tekst dat je toevoegt aan een normale url. Door het toevoegen van extra informatie aan de url, weet Google Analytics precies waar een bezoeker vandaan komt en wat zij doen op jouw website.

Gewone link
https://leadbouwers.nl

Links met UTM codes
https://leadbouwers.nl/?utm_source=google&utm_campaign=winter-actie&utm_medium=cpc&utm_term=leadgeneratie
https://leadbouwers.nl/?utm_source=email&utm_medium=handtekening&utm_content=logo_link

Waarvoor gebruik je UTM codes?

E-mailcampagnes meten

Hoe vaak gaat men vanuit een e-mail naar mijn website? Op welke link wordt het meeste geklikt? Ook interessant; hoe lang duurt het voordat iemand mijn mail leest en op een link klikt? Vaak levert een e-mail dagen, soms zelfs maanden na het verzenden nog verkeer op naar je website. Er zijn mailsystemen die vanzelf een UTM code aan de link koppelen, maar niet allemaal doen dit vanzelf. Check dit altijd even voordat je een mailing gaat versturen.

Links in Word en PDF documenten meten

Verstuur je wel eens Word of PDF documenten met links naar je website? Een offerte, factuur of brochure? Dankzij UTM codes hou je eenvoudig bij hoe vaak men vanuit zo’n document je website bekijkt. En dat gebeurt vaker dan je denkt. Ook handig; geef de url in je e-mailhandtekening een UTM code.

Social media berichten meten

Google Analytics herkent verkeer via social media, zoals Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn. Maar stel nu dat je het resultaat van één, specifiek bericht wilt meten? Of onderscheid wil maken tussen een gesponsord bericht en een gratis bericht? Ook dan zijn UTM codes onmisbaar.

Linkjes en advertenties op externe websites

Veel bedrijven hebben een link naar hun eigen website op andere websites. Een partnership, lidmaatschap of sponsoring kan aanleiding zijn om een link naar jouw website te plaatsen. Zeker als het om een betaalde link gaat, zoals een gesponsord artikel of een advertentie, is het gebruik van UTM codes aan te bevelen. Zo kun je wanneer je maar wil, ook jaren later, evalueren wat het rendement is geweest.

Waarvoor gebruik je géén UTM codes?

Interne links

Het lijkt praktisch om met behulp van UTM snel een link van de ene pagina op je website, naar de andere pagina op je website meten. Maar een link met UTM parameters erin, zorgt ervoor dat Google Analytics een nieuwe sessie logt. Stel je dus voor dat iemand via een e-mailmarketing campagne op jouw website komt. Google Analytics logt dit en koppelt alle activiteit van een bezoeker op jouw website aan deze e-mailmarketing campagne, ook een eventuele conversie. Dan klikt iemand op een UTM link die naar een interne pagina verwijst. Google Analytics logt een nieuwe sessie en schrijft conversies toe aan de bron in de UTM code. Datavervuiling, want enerzijds heb je méér nieuwe sessies dan werkelijk het geval én de toekenning van een conversie wordt niet toegeschreven aan de werkelijke bron.

Hoe maak ik UTM links?

In de gratis url maker van Google kun je eenvoudig urls taggen met extra informatie. Gebruik je UTM codes veelvuldig? Via de Effin Amazing UTM Builder (Chrome extensie) kun je links snel taggen.
Voor het maken van UTM links zijn er vijf dimensies waarmee het websiteverkeer gecategoriseerd kan worden.

  • Source (utm_source): dit is een verplichte code die aangeeft via welke bron de bezoeker op jouw
    website terecht kwam. Een voorbeeld van zo een ‘referrer’ is Google of Facebook.
  • Medium (utm_medium): code waarmee het marketing medium wordt aangeduid, oftewel hoe de
    bezoeker op je website terecht kwam. Dit kan bijvoorbeeld via een cpc zijn, maar ook door organisch zoekverkeer of e-mailhandtekening.
  • Campaign (utm_campaign): de naam van de campagne, indien dit van toepassing zou zijn.
    Bijv. wintersale of remarketing.
  • Term (utm_term): deze code wordt vaak gebruikt om aan te duiden hoe de advertentie is getarget.
    Bij zoekadvertenties is dit het keyword dat is gebruikt, bij andere platforms wordt dit meestal gebruikt om
    het publiek te identificeren.
  • Content (utm_content): code waarmee de inhoud van de advertentie wordt aangeduid. Deze dimensie
    wordt meestal gebruikt om individuele advertenties van elkaar te kunnen onderscheiden.

De codes voor medium, campaign, term en content zijn optioneel.

Tips voor het maken van UTM codes

  • Gebruik altijd kleine letters in UTM codes. Google Analytics maakt onderscheid tussen een url met kleine letters en dezelfde url met één hoofdletter.
  • Gebruik geen spaties in UTM parameters. In plaats van een spatie kun je een liggend streepje gebruiken.
  • Gebruik dezelfde UTM parameters voor hetzelfde type verkeer, zo kun je zelf bepalen hoe gedetailleerd je campagnes evalueert.
  • Gebruik korte, praktische omschrijvingen. De link is tenslotte zichtbaar in de adresbalk voor bezoekers van je website.

Hoe zie je UTM codes terug in Google Analytics?

De belangrijkste links bevatten nu een UTM code. Hoe vindt je deze nu terug in je Google Analytics resultaten? In Google Analytics navigeer je naar acquisitie > campagnes > alle campagnes. Dit is de hoofdpagina waarin een overzicht te vinden is van alle specifieke campagnes. Met behulp van de secundaire dimensie kun je verder ook nog extra campagne, bron of medium informatie toevoegen aan de resultaten.

Geïnteresseerd of meer weten?

Stuur ons een bericht