Wat kost adverteren op LinkedIn?

LinkedIn is een zeer effectief advertentiekanaal om onder andere b2b leads te generen. Zowel bedrijven als hun medewerkers zijn op LinkedIn te vinden. Dankzij de uitgebreide targeting mogelijkheden van LinkedIn kun je jouw online doelgroep bovendien heel gericht bereiken.

LinkedIn adverteren in de praktijk

Je kan zelf bepalen aan welke doelgroep je advertentie wordt getoond, zo kan je heel specifiek de boodschap bepalen. Hierdoor kun je bijvoorbeeld jouw merkbekendheid bij een specifieke doelgroep versterken of directe interessante leads genereren door relevante content aan te bieden. Neem zeker even contact met ons op als je graag meer wilt weten over de mogelijkheden voor jouw organisatie! Maar helaas is adverteren niet gratis. Het is dan ook belangrijk om inzicht te krijgen in welke kosten adverteren op LinkedIn met zich mee brengen. 

Adverteren op LinkedIn: het biedingssysteem van LinkedIn

De prijs van een advertentie op LinkedIn is afhankelijk van de doelgroep die je wilt bereiken. LinkedIn werkt namelijk met een biedingssysteem. LinkedIn geeft naar aanleiding van jouw doelgroepkeuze een bodinschatting. Vervolgens kies je hierbij zelf of je hoger of lager dan deze bodinschatting wilt bieden. Over het algemeen geldt hoe hoger je biedt, hoe meer weergaven en klikken een advertentie op LinkedIn kan opleveren.

Het is mogelijk om te betalen per 1000 weergaven, dit wordt CPM genoemd: costs per mille/thousand. Je kunt er ook voor kiezen om per klik te betalen, dit heet CPC: costs per click. Je betaalt op LinkedIn altijd minimaal €2 voor 1000 weergaven of voor één klik. Misschien klinkt dat als een hoog bedrag, de kosten verdienen zich echter vaak terug. Dit heeft alles te maken met de specifieke targeting mogelijkheden, waarbij de doelgroep gericht bereikt wordt en zinloze weergaven en klikken hierdoor vermeden worden. Daarnaast ben je ook verplicht om per campagne een minimaal dagbudget van €10 uit te geven. 

Wat kost LinkedIn adverteren voor mijn organisatie?

Het is voor ons niet mogelijk om een vaststaand en eenduidig bedrag aan kosten te noemen voor het adverteren op LinkedIn. De kosten heb je namelijk helemaal zelf in de hand. Hoe kleiner de doelgroep voor de advertentie, hoe lager de advertentiekosten. Hoe meer mensen jouw advertentie zien (weergaven) of openen (klikken), hoe hoger het bedrag zal zijn. Maar dit kan ook zorgen voor meer en kwalitatievere leadgeneratie! Wij adviseren meestal om minimaal €300 per maand (in verband met het minimale dagbudget van €10) vrij te maken als advertentiebudget. 

Onze tips om zo efficiënt mogelijk te adverteren op LinkedIn

Wij begrijpen dat je liever geen onnodige kosten maakt. Daarom geven wij je graag drie tips om de advertentiekosten zo ver mogelijk te beperken, zonder aan rendement te verliezen.

1. Keuze van de doelgroep

Zoals eerder aangegeven, betaal je per dag minimaal €10 per campagne. Het is echter niet zo dat een kleine doelgroep ook zorgt voor lage kosten. De hoogte van de kosten hangt af van de concurrentie op je doelgroep. Hoe meer bedrijven adverteren op deze doelgroep hoe hoger de kosten per klik worden.  De doelgroepselectie is daarom erg belangrijk. Er zijn verschillende mogelijkheden om je doelgroep te bepalen. Dit kan onder andere op basis van functietitel, bedrijfstak, bedrijfsnaam en jaren ervaring. Let er hier wel op dat de bodinschattingen door LinkedIn hoger zijn bij een selectie van ceo’s dan bij een selectie van stagiaires of trainees. Het kan ook bevorderlijk zijn om de doelgroep bijvoorbeeld te filteren op studierichting, senioriteit, locatie of vaardigheden. Hulp nodig bij het bepalen welke doelgroep bij jouw advertentie past? Wij helpen je graag!

2. Maximaal budget instellen

Vergeet niet bij het instellen van de campagne en advertenties op LinkedIn om een dagbudget en een totaalbudget in te stellen! Op deze manier heb je altijd overzicht op jouw uitgaven en kun je geen onvoorziene kosten maken.

3. Audience Matching

LinkedIn biedt nog een andere optie aan om een doelgroep te selecteren, namelijk Audience Matching. Met Audience Matching kun je die mensen bereiken, die ooit al bij jouw klanten of (potentiële) leads hoorden. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om een database met e-mailadressen als doelgroep te uploaden (contact targeting) of om mensen die (een bepaalde pagina van) jouw website al eens bezocht hebben nu als doelgroep te selecteren (website retargeting).

Wil je meer weten over adverteren op LinkedIn? Neem contact met ons op! Wij hebben veel ervaring met het opzetten van kwalitatief goede LinkedIn campagnes, die genoeg opleveren om de kosten te doen vergeten.