Google Tag Manager: onmisbaar voor elke online marketeer

Voor website eigenaren en online marketeers is het ontzettend belangrijk om inzicht in het gedrag van websitebezoekers te verkrijgen. Welke content zorgt ervoor dat gebruikers net nog wat langer op jouw website blijven en welke campagne maakt net dat verschil voor de conversieratio? Google ondersteunt hier graag bij, met haar talrijke online tools om activiteiten naar, op en vanaf een website te meten. Waaronder ook: Google Tag Manager.

Hoe werkt Google Tag Manager?

Met behulp van dit Tag Management systeem is het mogelijk om gebruikersactiviteit op jouw website te meten, zonder steeds een programmeur in te hoeven schakelen om weer een stukje code of pixel te activeren. Dankzij Google Tag Manager zal je steeds minder vaak afhankelijk van jouw programmeur zijn. Er wordt eenmalig een stukje code op jouw website geplaatst. Dit is de TagManager meetcode. Na het correct implementeren van dit websitecodefragment, kun je eenvoudig gebruikersgegevens verzamelen vanuit veel verschillende kanalen.

De tag moet vervolgens nog aan de HTML- of JavaScript- code van jouw website toegevoegd worden. Hier kun je natuurlijk alsnog even een programmeur bij halen. Waarschijnlijk voor de laatste keer, want dit zal hierna niet meer nodig zijn! Je plaatst de tag op elke pagina van jouw website na de <body> tag. De tag is later nog goed vindbaar, de code begint namelijk met <!– Google Tag Manager –> en eindigt met <!– End Google Tag Manager –>. Soms moet je ook een stuk code in de <head> tag van de pagina zetten. Dit wordt altijd uitgelegd bij het installeren van de Google Tag Manager!

Bijna alle tools, die je op je website gebruikt, werken met een meetcode of script. Voor affiliate marketing moet je een meetcode of pixel installeren op bijvoorbeeld de bedankpagina of na het voltooien van een aankoop. Google Tag Manager maakt het mogelijk om al deze meetcodes en scripts (ook wel tags genoemd), vanuit één centraal punt te beheren.

Je kunt met jouw eigen Google- account een gebruikersaccount aanmaken voor Google Tag Manager. Bij het instellen van een account kies je meestal voor de bedrijfsnaam. Als je meerdere bedrijven (in beheer) hebt, kun je ook meerdere accounts aanmaken. Binnen deze accounts stel je een container in, namelijk de URL van de website, waarvan je de gebruikersgegevens graag wilt tracken. Hier is het ook mogelijk om meerdere aparte containers in te stellen. Na het accepteren van de algemene voorwaarden, kun je beginnen met het implementeren van de tags. Google biedt bestaande templates voor tags, maar het is ook mogelijk om zelf een custom HTML- tag aan te maken. Een tag wordt onder bepaalde omstandigheden geactiveerd (trigger), bijvoorbeeld als een websitebezoeker op een button klikt of op een bepaalde landingspagina belandt. Deze interacties noemen we triggers. Triggers bepalen wanneer de tag geactiveerd wordt. Ten slotte kun je ook variabelen instellen, waarin de informatie schuilt, die gebruikt kan worden voor de tags en triggers. Er kan bijvoorbeeld in een variabele staan, dat een trigger alleen onder bepaalde vooropgestelde voorwaarden geldt. Visueel weergegeven ziet dat er zo uit:

Waarom Google Tag Manager?

Misschien denk je nu: ja, oké, nog een programma om gebruikersactiviteit op mijn website te meten. Je hebt je al verdiept in Google Analytics, UTM-codes en/of pixel tracking en dat lijkt je toch wel genoeg. Toch heeft het zo zijn voordelen om ook Google Tag Manager een kans te geven:

Eenmalige moeite, lang profijt

Het klopt, om met Google Tag Manager te werken moet je, je weer even inlezen in een nieuwe online tool. Je moet een account instellen met de juiste containers, tags, triggers en variabelen. Deze moeite wordt echter flink beloond. Als jouw Google Tag Manager- account eenmaal helemaal goed is ingesteld, zal het tracken van online activiteit eenvoudiger zijn dan ooit. Je meet de gegevens aan de hand van de door jouw ingestelde tags en hoeft geen nieuwe code of pixels meer te implementeren. Het misschien wel enige nadeel hieraan ondervindt de programmeur, die nu minder werk aan jouw organisatie en website heeft.

Overzichtelijk voor alle kanalen

Google Tag Manager meet niet alleen de activiteit op jouw website, maar kan ook in verbinding gesteld worden met andere (sociale) kanalen, zoals LinkedIn, HubSpot of Facebook. Bij het instellen van de tags vind je veel bestaande sjablonen voor onder andere Hotjar en Twitter. Door deze sjablonen hoef je alleen maar bepaalde ID’s in te vullen en you’re ready to go! Neem contact met ons op als je hierbij wel wat hulp kan gebruiken! In de afbeelding hieronder staan een deel van de kanalen, die door Google Tag Manager ondersteund worden:

Snelle en betrouwbare website

Een bijkomend voordeel van het gebruiken van slechts één stukje code, is een snellere en meer betrouwbare website. Je hebt niet meer zo veel tracking codes en/of pixels nodig, maar alleen de tag van Google Tag Manager. Jouw website zal hierdoor sneller werken en dus gebruiksvriendelijker zijn. Bovendien neemt de kans op een vastlopende website af.

Gratis

Net als andere online marketing tools van Google, zoals Google Analytics of Google Search Console is het gebruik van de Google Tag Manager helemaal gratis. Dit terwijl veel andere Tag Management systemen je wel veel geld kunnen kosten.

Geavanceerde tracking

Mocht je, je uitvoerig verdiepen in Google Tag Manager, zal je ontdekken dat er veel geavanceerde voordelen aan dit Tag Management systeem zitten. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk te meten op welk punt gebruikers afhaken bij het invullen van een formulier of om telefoonconversaties van smartphones in metingen mee te nemen.

Een nadeel van Google Tag Manager is, dat (nog) niet alle mogelijke tags ondersteund worden. Google blijft haar online tools echter altijd ontwikkelen. Een tweede nadeel heeft betrekking tot de nieuwe privacywetgeving en geldt ook voor Google Analytics. Je kunt deze online tools echter zelf privacyvriendelijker inrichten, door onder andere IP- adressen anoniem te verwerken en door niet al jouw gegevens met Google te delen.

Tips voor het implementeren van Google Tag Manager

Mocht je enthousiast zijn geraakt en graag met Google Tag Manager willen beginnen, geven wij je graag nog wat tips:

Schep zelf het overzicht

Voordat je gelijk achteloos begint met het inrichten van jouw Google Tag Manager, is het van belang dat je eerst zorgt voor een duidelijk meetplan. In een meetplan staan in ieder geval de doelen en key performance indicators van jouw organisatie. Een overzichtelijke inrichting van de tool is cruciaal, omdat je met veel verschillende tags, triggers en variabelen kunt werken. Hulp nodig met het bepalen van jouw meetplan of met het implementeren van de tags? Neem dan nu contact met ons op! Onze online marketing specialisten ondersteunen jou hier graag bij.

Test, test, test!

Controleer eerst in een testomgeving van Google Analytics of alles wat je hebt ingesteld, functioneert zoals jij het bedoeld had. Test de doelen, test de filters en test de verschillende tags. Dit kun je doen in de preview modus van Google Tag Manager. Verwijder al jouw oude codes en pixels pas van jouw website(s) als je zeker weet dat alle nieuw geïmplementeerde tags vanuit Google Tag Manager optimaal werken!

Plug-ins en Google Support

Het supportteam van Google biedt jou graag een helpende hand met hun online Tag Manager Help centrum. Je vindt hier een uitgebreide uitleg van de eerste stappen, handleidingen en video’s om de implementatie wat te vergemakkelijken. Daarnaast bestaan er veel plug-ins, die je kunt gebruiken om nog net dat beetje meer uit Google Tag Manager te halen, zoals de eerder genoemde plug-in voor WordPress. Je kunt ook Google Tag Assistant installeren om de tags gemakkelijker te kunnen implementeren.

Heb je nog vragen over de mogelijkheden van het meten van de gebruikersactiviteit op jouw website? Of ben je op zoek naar iemand die meedenkt bij het ontwikkelen van jouw online marketing strategie? Neem dan zeker even contact met ons op!

 

De nieuwste blogs per e-mail ontvangen?

Geen reacties

Plaats een reactie

Meer blogs