Marketing automation

Met marketing automation voorzie je automatisch al je prospects, leads en klanten van specifiek voor hen relevante content. Door middel van workflows bespaar je veel tijd in het opvolgen van leads, maar geef je hen toch optimaal de aandacht die ze verdienen. Minder werk, meer resultaat!

Wat is marketing automation?

Marketing automation is niet zomaar een tool die je eenvoudig naast je e-mailcampagne of advertentiecampagne kan inzetten. Automation is, net als Inbound marketing, een alles omvattende strategie. Echt de “next-level” voor jouw marketing en sales activiteiten. 

Met marketing automation ga je je potentiële- en al bestaande klanten op een automatische, maar toch natuurlijke, manier benaderen. Door hen zeer relevante content op het juiste moment voor te schotelen, begeleid je je potentiële klanten op een ongedwongen manier door hun klantreis

Marketing automation is dus niet iets wat je zomaar even snel kan opzetten. Voordat je er mee kan beginnen zijn er een aantal aspecten waar je over na moet denken:

  1. Strategie
  2. Doelgroep
  3. Klantreis
  4. Workflows
  5. Content
  6. Marketing automation tools 

1. Welke strategie past bij mijn bedrijf?

Om marketing automation effectief en gericht te kunnen uitvoeren is het belangrijk om eerst na te denken over de strategie het best bij je past. Er zijn oneindig veel mogelijkheden op het gebied van automation, als je niet oppast zie je al snel door de bomen het bos niet meer. Om dit te voorkomen en het optimale uit je automation te halen is het van belang dat je gaat nadenken over op welke aspecten je je wil richten, wat je kernpunten zijn en vooral wat je met ermee wilt gaan bereiken. Wil je meer kwalitatieve leads genereren? Of wil je juist vooral meer data verzamelen over je doelgroep, potentiële klanten en al bestaande klanten? Belangrijke vragen om helder te hebben voordat je begint met marketing automation.

2. Wie is mijn doelgroep?

Zodra je je doelen duidelijk hebt gemaakt, is het belangrijk om duidelijk te maken wie je doelgroep is. Welke typen personen zijn interessant voor jou, waar bevinden zij zich en hoe kun je hen het beste bereiken? Een goede manier om dit in kaart te brengen is door middel van het opstellen van buyer persona’s. Een buyer persona is een zeer gedetailleerde beschrijving van een voor jouw bedrijf interessante doelgroep. Zo gedetailleerd zelfs dat je als het ware tegen deze “persoon” zou kunnen praten. Je stelt buyer persona’s dan ook vaak in de “ik-vorm” op. Iedere doelgroep die je onderscheidt krijgt zijn eigen buyer persona. Onderstaande afbeelding is een voorbeeld van hoe een buyer persona er uit kan zien.

3. Uit welke stappen bestaat de klantreis?

Nu je je buyer persona’s hebt opgesteld is het tijd om na te denken over hoe je klantreis, veelal buyer journey genoemd, er uit ziet. Welke overwegingen maakt men voordat ze tot aankoop over gaan? In welke fase van de buyer journey kun je welke doelgroep het beste bereiken? Hoeveel en welke contactpunten zijn er voordat men tot aankoop overgaat? Allemaal belangrijke vragen om duidelijk te hebben voordat je met marketing automation begint. Je zou natuurlijk niet willen dat een van je huidige klanten een e-mail of advertentie ziet met een aanbieding om klant te worden.

Een veel gebruikte en erg handige strategie om hier duidelijkheid in te krijgen is die van See, Think, Do & Care. 

  • See: Wanneer iemand voor het eerst in contact komt met jouw product of dienst.
  • Think: Iemand is er over aan het nadenken om klant bij jou te worden.
  • Do: Iemand gaat over tot actie en besluit klant te worden.
  • Care: Nazorg voor je nieuwe klant.

 4. Welke workflows ga ik gebruiken?

Nu je zowel je buyer persona’s als je buyer journey duidelijk hebt kun je beginnen met het opstellen van een workflow. Een workflow is eigenlijk het pad waarover potentiële klanten door je buyer journey worden begeleid. Met een workflow kun je heel gestructureerd en automatisch informatie (denk bijvoorbeeld aan advertenties, blogs en aanbiedingen) op het perfecte moment presenteren aan je potentiële-, maar ook je huidige klanten.

Een workflow werkt door middel van triggers en acties. Voert een potentiële klant een bepaalde actie uit waar een trigger achterzit? Dan wordt hij direct toegevoegd aan de desbetreffende workflow. Stel dat je een trigger verbindt aan het inschrijven voor je nieuwsbrief. Zodra iemand zich hiervoor inschrijft wordt hij automatisch aan je workflow toegevoegd. Je zou dan bijvoorbeeld automatisch een welkomst mailtje kunnen sturen en na een aantal dagen automatisch een mailtje met een niet te weerstane aanbieding. Merk je na een tijdje dat de nieuwsbrief niet meer wordt geopend? Stuur dan automatisch een reminder, of een bericht met op dat moment zeer relevante content. De afbeelding hieronder is een heel eenvoudig voorbeel van een workflow. Dit is voorbeeld gaat over wat je zou kunnen doen met een workflow als  een abbonnement van een van je klanten binnenkort zou aflopen.

 

Je kan een workflow zo ingewikkeld maken als je zelf wilt, de mogelijkheden zijn eindeloos. Het is echter wel aan te raden om simpel te beginnen. Start bijvoorbeeld met het opstellen van een workflow voor een proces dat je nu nog handmatig uitvoert. Bouw je workflow op uit een niet te groot aantal stappen, zeg 4 of 5, zodat je nog makkelijk het overzicht kan houden. Naarmate je meer ervaring opdoet met marketing automation kun je je workflows vanzelf verder gaan uitbreiden.

5. Content schrijven

Een workflow moet natuurlijk gevuld worden met content. Als er na de aanmelding voor de nieuwsbrief volgens de worflow een bedankje gestuurd wordt, moet dat bedankje natuurlijk wel geschreven worden. Denk hierbij goed na over de toon die je wilt voeren. Hoe worden je verschillende buyer persona’s het liefst aangesproken? Welke onderwerpen vinden zij interessant en wat spreekt hen het meeste aan? Zorg dat je content vooral gefocust is op het toevoegen van waarde. Probeer vooral  niet al in je eerste contactpunt tot een verkoop over te gaan. Het mooie aan marketing automation is juist dat je langzaam je potentiële klanten opwarmt en zo steeds geleidelijker op een verkoop kan aansturen. De filosofie van inbound marketing past hier heel goed bij. 

6. Welke tools zijn er voor marketing automation?

Voor het implementeren van al het bovenstaande zijn allerhande tools beschikbaar. Er zijn tools specifiek gericht op de allergrootste bedrijven, op de wat kleinere bedrijven en zelfs ook voor heel specifieke niche bedrijven. Autopilot, Datatrics en HubSpot zijn enkele van die tools. Zelf vinden wij HubSpot heel fijn vinden werken, we gebruiken het ook voor Leadbouwers zelf! HubSpot is een tool die eigenlijk alles-in-één aanbiedt. Je klantenbestand beheren, e-mails verzenden, blogs schrijven en natuurlijk ook workflows maken en beheren. Zo houd je al je activiteiten op een centrale plek en kun je optimaal je sales en marketing combineren. Welke tool voor jou het meest geschikt is hangt natuurlijk af van wat jouw wensen zijn.

Marketing automation uitbesteden

Het opzetten van marketing automation is een flinke klus en om het optimaal te benutten is een goede implementatie van groot belang. Het kan daarom interessant zijn om marketing automation uit te besteden. Leadbouwers kan je daar goed bij helpen. Wij doorlopen het hele proces met je. Van het bepalen van de juiste strategie, tot het opstellen van de workflows en schrijven van aangrijpende content. Daarnaast zijn we als een van de weinigen in Nederland HubSpot silver partner, waarmee we je garanderen dat wij jouw automation optimaal kunnen implementeren!

Als B2B leadgeneratie expert weten we als geen ander hoe en wanneer we jouw doelgroepen moeten bereiken en kunnen opwarmen tot om uiteindelijk tot aankoop over te gaan! 

Nieuwsgierig geworden naar marketing automation en wil je eens verder praten over de mogelijkheden die Leadbouwers jou kan bieden? Neem dan eens contact  met ons op. We vertellen je graag alles over de wereld van marketing automation! 

 

Meer weten?

We nemen snel - meestal vandaag nog - contact op.