Hoe zet je Google Search Console in voor meer bezoek op je website?

Wat is Google Search Console?

Google Search Console (vroeger Google Webmastertools) is een gratis tool van Google, waarmee je inzicht krijgt in de zoekopdrachten waarmee jouw website wordt gevonden. Bovendien geeft Search Console ook informatie over allerlei technische aspecten van jouw website, zoals verwijzende websites of de indexatie van je website.

Google Search Console (afgekort GSC) is een super waardevolle tool; niet zo populair als Google Analytics, maar wél onmisbaar als je meer bezoekers wil trekken naar je website of webshop.

Nog geen toegang tot Search Console? Lees meer over de setup. Hint: die is vrij eenvoudig.

Voordat je Google Search Console induikt, is het handig om het volgende te weten:

90 dagen data

Google Search Console bewaart data 90 dagen. Je kan dus niet langer terugkijken dan 3 maanden, wat soms onhandig is. Gelukkig werkt Google hard aan het beschikbaar maken van data ouder dan 90 dagen.

Als je toch langer dan 90 dagen data wil bewaren, dan kun je gebruik maken van Google sheets, in combinatie met de Search Analytics for sheets add-on.

Betrouwbaarheid

De data in Google Search Console is betrouwbaar. Het geeft een goede indicatie van zoekvolume en posities van zoekwoorden, maar gebruik de data niet als exacte getallen. Hou dus rekening met een betrouwbaarheidsmarge.

Verschil met Google Analytics

Je gebruikt al Google Analytics, waarom zou je dan ook nog Google Search Console gebruiken? In Google Analytics zie je wat bezoekers doen op je website en vanuit welke verkeersbronnen ze jouw website bezoeken. GSC laat zien hoe jouw website presteert in Google, dus vóórdat iemand jouw website bezoekt. Een waardevolle aanvulling dus op Google Analytics data.

Waar kan ik Google Search Console voor gebruiken?

In dit blog bespreken we stap voor stap wat je met Google Search Console kan doen. We laten een aantal rapporten in Google Search Console zien, waarmee je jouw positie in Google kan verbeteren.

Dashboard

In het dashboard zie je in één oogopslag hoe het gesteld is met de gezondheid van je website. Je ziet een overzicht van mogelijke crawlfouten, zoals 404 pagina’s. Als er in korte tijd een sterke toename is in crawlfouten, dan krijg je ook een e-mail van Google.

In de zoekanalyse zie je hoeveel klikken jouw website heeft gehad via Google in de laatste 28 dagen. Onder sitemaps zie je hoeveel urls in de sitemap zijn opgenomen en hoeveel er geïndexeerd worden door Google. Een groot verschil in opgenomen en geïndexeerde pagina’s kan op een probleem met je sitemap duiden.

ZoekopmaakZoekopmaak Google Search Console

Onder zoekopmaak zie je informatie over hoe jouw website in de zoekresultaten wordt weergegeven.

Zoekopmaak > Gestructureerde gegevens

Gestructureerde gegevens geeft informatie over welke typen html markup op jouw website gevonden worden, en of er fouten worden ontdekt in de opmaak. Gestructureerde gegevens gebruik je om data op jouw website te verduidelijken voor Google. Dankzij specifieke (html) markup, kan Google deze data beter uitlezen. Zo wordt review markup veel gebruikt, waarmee beoordelingen in de vorm van sterren worden getoond in de zoekresultaten.

Zoekopmaak > HTML verbeteringen

De pagina titel en metabeschrijving van pagina’s worden getoond in de zoekresultaten (fragment en titel in bovenstaande afbeelding). Dubbele, ontbrekende of te lange / korte titels en meta beschrijvingen worden niet altijd getoond in Google. Dit rapport laat zien van welke pagina’s je de titel en metabeschrijving kan verbeteren.

Zoekverkeer > Zoekanalyse

Zoekanalyse is het meest nuttige rapport voor zoekmachineoptimalisatie. Deze inzichten kun je direct gebruiken om meer verkeer naar jouw website te trekken.

Zoekverkeer Search Console

Het rapport toont vier type data

Clicks – Het aantal klikken naar jouw website vanuit de organische (niet betaalde) zoekresultaten.
Impressions – Het aantal mensen dat jouw website in de zoekresultaten heeft gezien.
CTR – Click trough rate (CTR) wordt berekend als volgt: aantal kliks / aantal impressies.
Position – Position laat zien op welke positie in de zoekresultaten jouw website getoond wordt.

In de bovenste rij kun je de resultaten filteren op zoekwoord, pagina url, land, type device, zoektype en datum.

Dankzij deze filters krijg je gedetailleerd inzicht in de prestatie van jouw website in de zoekresultaten. Maar waar let je nu op?

  • Zoekwoorden met veel vertoningen, maar een lage CTR
    Mensen zien jouw website in de zoekresultaten, maar besluiten niet te klikken. Meestal is de titel of meta beschrijving van jouw pagina niet aantrekkelijk genoeg, in vergelijking met de andere zoekresultaten. Een betere titel en meta beschrijving zorgen voor een hogere CTR.
  • Posities van belangrijke zoekwoorden
  • Branded versus non-branded zoekopdrachten
    In Google Analytics zie je hoeveel mensen via Google jouw website bezoeken. Veel van die bezoekers typen jouw bedrijfsnaam in en klikken op een zoekresultaat. Het percentage branded versus non-branded zoekopdrachten is interessant om te monitoren.
  • Content ideeën
    Je website wordt getoond voor zoekopdrachten waar je in eerste instantie niet aan gedacht had. Het loont om deze zoekopdrachten te benutten in een blog of artikel, zodat je betere posities krijgt en dus meer verkeer naar jouw website.

Crawlen > crawlfouten

In het rapport crawlfouten zie je alle fouten die tijdens een crawl van Google naar boven komen. Er zijn diverse type fouten, waaronder de bekende 404 fout. Met behulp van deze rapportage kun je crawlfouten oplossen en als gecorrigeerd markeren. Zou hou je overzicht over nog niet opgeloste fouten. Controleer overigens wel eerst de foutmelding; een crawl van Google is een momentopname, dus soms zijn fouten alweer opgelost.

Website aanmelden bij Google

Het is eenvoudig om jouw website bij Google Search Console aan te melden. Soms heb je de hulp van jouw webbouwer nodig. Lees voor de zekerheid deze handleiding van Google.

Stap 1. Property toevoegen
Stap 2. Siteverificatie via onder andere Google Analytics, HTML-tag of HTML bestand.

Welke url moet ik gebruiken voor GSC?

Geef de exacte url van het domein op; meestal is dat https://www.mijnwebsite.nl, of https://mijnwebsite.nl. Als jouw website meerdere protocollen (http:// en https://) ondersteunt, moet je elke versie toevoegen als aparte property. Als jouw website zowel www als zonder www ondersteunt, dan moet je jouw voorkeursdomein opgeven.

Google Search Console koppelen aan Google Analytics

Je kan Search Console koppelen aan Google Analytics. Daardoor kun je in Analytics direct zien via welke zoektermen mensen jouw website hebben gevonden.
Search Console koppelen aan Google Analytics

Conclusie

Google Search Console is een eenvoudige, maar onmisbare tool. Je kan het gebruiken om allerlei seo verbeteringen door te voeren. Als je serieus aan de slag wil met zoekmachine optimalisatie, dan is GSC je eerste stop. En dat allemaal gratis.

De nieuwste blogs per e-mail ontvangen?

Velden gemarkeerd met een * zijn verplicht
Geen reacties

Plaats een reactie

Meer blogs